Színezd újra!

Dátum: 2012. okt. 04.   |   írta: Szőke Lovas Antal   |  

Mostanában csak kapkodom a fejem a nyomdaiparból érkező rossz hírek hallatán… Itt van a hajdan szebb időket megélt Offset és Játékkártya Nyomda felszámolása körüli cirkusz, amiről pl. az index.hu is sokat cikkezet. Az, hogy a tulajdonos Goldmann csoporthoz tartozó ausztriai nyomda is csődbe ment azóta, már csak úgymond hab a keserű tortán...

Az ok

De mi is vezetett e patinás, széles körben ismert nyomda halálához? Leginkább ez az idézett mondat világít rá kertelés nélkül a minket körülvevő, romlott paradicsomi állapotokra: „…A cégcsoporton belüli árképzés következtében az Offset anyag- és munkaköltsége nagyobb volt, mint amennyit a munkáért kapott…” Nos ez az a mondat ami miatt leginkább ez a bejegyzés megszületett. Talán ez reflektál rá leginkább arra, hogy miért kerül a tönk szélére olyan sok nyomda Magyarországon.

kartyanyomda.jpg
















Ez az eszetlen árverseny, amit csak aki kapja marha akciónak nevezek, minden egyes nyomdának és nyomdai beszállítónak óriási veszélyt jelent. Lehet, hogy egy-egy megrendelőt át lehet csábítani egy munka erejéig, de ez a megrendelő azt világosan fogja látni, hogy árban mindig lesz, aki lejjebb megy. Ez pedig valóban oda fog vezetni, hogy szépen lassan eltűnnek a kis, majd a nagyobb nyomdák és velük együtt a munkahelyek. Kinek jó ez? Abban biztos, hogy egyetérthetünk, hogy az ég világon senkinek. Önköltségi áron, vagy az alatt elvállalni egy munkát nem megoldás a problémák kezelésére. A kérdés adott, mit kellene akkor tenni?

Lehetőségek a probléma megoldására


Én két potenciális megoldási lehetőséget látok magam körül.
Az egyik a marketing. Igen, sajnos sok cég erre egyáltalán nem figyel. Fejben még abban a világban élnek, amikor az ügyfelek egymás kezébe adták a kilincset, nem alkudoztak, rendeltek, néha esztelenül. Nos kérem, ez a világ végleg elmúlt. Kommunikálni kell a potenciális megrendelőjelöltekkel, be kell a céget pozícionálni, érthető nyelven kell beszélni és nem utolsó sorban egy tisztességes, teljes körű arculatot kell adni a cégnek. Ez nem fölösleges pénzkidobás, ez befektetés, befektetés a jövőbe.

plnd.jpg


























Persze van más, némileg költséghatékonyabb módja is a túlélésnek. Bár ettől talán sokkal többen tartanak, mint egy jó,- bár nem olcsó marketingtől.
Ez pedig az összefogás. Nem konkurenciaként kell egymásra tekinteni, hanem látni kell, hogy egy hajóban evezünk, egy adott gazdasági környezetben élünk. Ez a partnerség leginkább kis vagy közepes nyomdáknak lehet megoldás. Bár hallottam már a fővárosból olyan híreket, hogy nagyobb nyomdák összefogtak, közös raktárát béreltek és az együttes rendelésükkel a papírkereskedőknél olyan mennyiségi árakat tudtak realizálni, ami már nyereségessé tette a működésüket.
Szép példa, de aki nem ilyen nagy tételben termel mit tehet? Az egymás közelében élő nyomdáknak össze kell fogni, el kell egymás közt osztani a megrendeléseket. Van aki ofszetben erős, van akinek a kötészete verhetetlen és van aki a digitális,- kis szériás megoldásaival tud versenyképes maradni.

collaborate.jpg

























Az igazi persze a marketing és az egymás közti kooperáció ötvözete lenne, de örüljünk, ha legalább az egyik irányba elmozdul a szakma és végre sikertörténetekről is olvashatunk, nem csak gyászos csődökről és végfelszámolásokról.

Elsőre furcsa, idegen a dolog? Elhiszem, de higgyétek el ez a jövő!



Akik eddig minket választottak